24 Şubat 2017 Cuma

Evinizi Temizlerken Zehirlenmeyin..

Uzun zamandır soruluyor bu konu, ancak sıra geldi..
Uzunca bir süredir evimdeki doğal temizleyiciler olan doğal sabun tozu, sirke ve sabun cevizine alternatif olarak dönüşümlü olarak moms green ürünleri kullanmaktaydım.. Ama son dönemde moms green in kişisel bakım ürünleriyle markaya giriş yapan sodium benzoate bu markaya karşı güvenimi sarstı.. Konuyla ilgili kendileriyle yazışmış olsam da gelen cevaplardan tatmin olamadım maalesef.. Sıvı sabundaki ALS konusu da eklenince artık kullanmama kararı aldım.. Ayrıca başlarda SLS grubuna göre daha masum gelen hindistan cevizi yağı alkol sülfatı içime sinmemeye başlayınca bu kararım daha da netleşti..

Yine iş başa düşmüştü.. Doğal temizlik ürünlerime bir alternatif yaratmam gerekiyordu yine dar zamanlarım için..

Yukarıda da bahsettiğim gibi evimin temizlik için temel vazgeçilmezleri sabun cevizi, doğal sabun tozu, sirke ve karbonat..
İpek hanım çiftliğinden aldığım sabun tozunu sıcak suda eriterek hazırladığım sıvı sabunum vazgeçilmezim oldu artık. Sabun cevizini kaynattığınız suda da eriterek hazırlayabilirsiniz bunu..
Çamaşır makinesinde, elde bulaşık yıkamada, el sıvı sabunu olarak, duş jeli olarak neredeyse her yerde kullanmaktayım.. Daha doğalı yok..

Şimdi gelelim uzun zamandır sorulan soruya, evde hangi temizlik ürünlerini kullandığımı detaylıca anlatıyorum:

Çamaşır: Sabun rendesinden eriterek hazırladığım sıvı sabunumu kullanıyorum günlük renkli yıkamalarımda.. Yumuşatıcı kısmına evdeki esansiyel yağlardan ne varsa (elma, lavanta) ya da sirke ekliyorum bazen.. Acil durumlar ve beyazlar için alternatifim Sonett toz deterjan neutral (Sıvı olanı değil).. İçeriği diğer organik ürünlere kıyasla daha İyi, enzim içermiyor.. beyazlar için sonett beyazlatıcı çamaşır tozu kullanıyorum bazen grileşmelerini önlemek için.. yumuşatıcı ve kireç önleyici hiçbir zaman kullanmadım..

Domol sensitive toz ya da sensitive sıvı deterjanı ise alternatif olarak son sıraya koyabilirim.. mecbur kalındığında sadece ama, enzim içeriyor olması nedeniyle.. o da sadece sensitive olanı..

Bulaşık: Elde yıkama için yine sabun rendesinden hazırladığım sıvı sabunu kullanıyorum.. Piyasa deterjanları kadar köpürmüyor baştan söyliyim.. Sodasan sensitive ya da domol sensitive alternatif olabilir.. Ama sensitive olanları sadece.. Sonett ya da domol arap sabunu kullanılabilir bir de elde yıkama için.. Arap sabunu lavabo içinde yağlı bir görüntü bırakıyor baştan söyliyim.. Diğer arap sabunlarını tavsiye etmiyorum atık yağlardan yapılma ihtimalleri olduğu için..

Makine için de şu an elimdeki moms green ürünlerini bitirmeye çalışıyorum, sabun ceviziyle dönüşümlü olarak.. Sonrasında Sonet toz deterjan denemeyi planlıyorum, tableti değil.. Domolün de toz yada tablet makine deterjanlarını tercih etmiyorum fosfanat içeriği nedeniyle..
Makine için sabun cevizinin yanında alternatifim tek maalesef o da sonett toz deterjan..
Parlatıcım elma sirkesi.. Tuz genelde kullanmıyorum ama toz deterjana geçince ihtiyaç olursa yine Sonett ya da almawin marka alırım..
Sabun cevizinin iyi temizlemediğine dair yazılıyor bazen.. ben deterjanlarımdan hiçbir zaman mucizeler beklemediğim için piyasa deterjanları gibi, elde bulaşık deterjanıyla iyice süngerleyip makineye koymayı alışkanlık haline getirmişim yıllar içinde.. o nedenle bir sıkıntı yaşamıyorum sabun ceviziyle yıkama yaptığımda.. Kirli bulaşığı olduğu gibi makineye koydurup mucize temizlik vaadeden deterjanlardan korkun her zaman..

Yer Temizliği: Ya Fakir steam mopla buharlı temizlik ya da elma sirkeli su..

Toz Alma, Cam, Ayna Temizliği: Yine elma sirkeli su.. Sprey şişeye su sirke karışımını koyuyorum, günlük her türlü kullanım için hep elimin altında.. Sirkeli su her alanda temizlik için mucize bence..

Banyo tuvalet temizliği: Şu an için elimde kalan moms green ürünlerini bitirmeye çalışıyorum.. Ama bitince sirkeli su fısfısım burada da imdadıma yetişir.. Tuvalet, lavabo ve banyo içi için sabun cevizi suyuna eklediğim sirkeli karışım sonrasında karbonatlı temizlik en doğalı.. Sirke ve karbonat bir araya gelirse köpürmesinden korkmayın, karbondioksit çıkışı sadece.. Ev yapımı doğal temizleyicilerde boraks, limon tuzu kullanmaktan özellikle kaçınıyorum.. Acil durumlar için de muhtemelen Sonett banyo temizleyici ya da Sonett kireç Çözücü alırım.. ama Wc temizleyicisini değil..
Domol sirke asidi ve ecolabel beyaz kutu ile lacivert kutu tuvalet temizleyicisi de içerik olarak iyi.. Domol tuvalet temizleyici tablet ekolojik olanı da iyi bir alternatif olabilir..

Sıvı Sabun: Sıvı sabun olarak yine sabun rendesinden hazırladığım sıvı sabunu kullanıyorum.. Doğal kalıp sabunlardan da kullanılabilir.. Piyasadan Sıvı sabun alternatifim sadece sodasan sensitive şu an için, organikler de dahil sülfat içeriyorlar dikkat etmek lazım,SLS olmasa da başka başka versiyonlarını..

Ben evim için bu araştırmaları yaparken tüm organik markaları inceledim, sodasan, klar, frendly, ecover, u green clean, sonett, almawin.. Her kategorideki tüm ürünlerini tek tek inceledim.. violey.com bu anlamda biçilmiş kaftan, tüm ürün içerikleri net bir şekilde yazıyor.. Tüm ürünleri baştan sona içerik olarak içime sinen bir marka yok maalesef.. Sonett enzim içermemesiyle sadece biraz daha önde o kadar, onun da yine tüm ürünlerini kullanırım diyemem..

Daha ekonomik alternatif olarak en azından rossmanlardaki domol markası da bir seçenek olabilir, ama sadece ecolabel etiketi olan ürünleri.. Diğer ürünleri değil.. Ecolabel etiketli ürünlerin bazı organik markalardan daha iyi bir içeriğe sahip olduğunu söyleyebilirim hatta.. Sensitive ve kokusuz olan ürünler bunlar, üzerinde yeşil ecolabel etiketini görürsünüz zaten.. Diğer ürünleri Methylisothiazolinone, Benzisothiazolinone ve fosfanat içerdiği için ben tercih etmiyorum.. Ecolabel etiketi olan elde yıkama bulaşık sensitive, sıvı ya da toz çamaşır sensitive, banyo sirke asidi, ekolojik olan tuvalet tableti, tuvalet temizleyici ecolabel beyaz olanı tercih edilebilir..

Market deterjanından vazgeçemem diyorsanız (ki bence biran önce vazgeçmelisiniz) en azından marketten frosch ya da u green clean alın.. Bol kimyasallı deterjanlara kıyasla en azından yine de birşey yapmış olursunuz..

Ama en doğalı evde hazırlayacağınız içerikler olacaktır.. Bunun için doğallığına güvendiğiniz sabun tozu ve sirke ile biraz karbonat ve sabun cevizi gerekiyor.. o kadar.. Benim her zaman elimin altında sirkeli su fısfısım ve sabun rendesinden hazırladığım sıvı sabunum kullanımı kolay bir deterjan kabında duruyor..

Son olarak şunu da eklemeliyim, soranlar oluyor, SLS ( Sodium Lauryl Sulfate), SLES (Sodium Laureth Sulfate), ALS (amonum lauryl sulfhate), coconut oil alcohol sulfate (yada herhangi bir bitkisel yağ alkolü sülfatı) , paraben, sodium hipoklorit, klor, sodium hidroksit, sodium benzoate, titanium dioxide, fenol, amonyak, dimethicone, Methylisothiazolinone, Benzisothiazolinone, fosfanat, PEG, Enzim, perborat, mineral oil, parafin, parfüm ve boya olmamasına dikkat ediyorum ben herhangi bir ürün seçerken.. Biyolojik olarak parçalanır özelliğinin olması da önemli bir artı benim için..

Felsefem hep şu:
"Önce en doğalı.. Buna yetişemediğim dar zamanlarım için de alternatif olarak piyasanın en zararsızı.."

Kullandığım kişisel bakım ürünleri ve makyaj malzemeleri ile ilgili de yazacağım..

39 yorum:

  1. borax ve limon tuzunu neden tercih etmemeliyiz? bildiğim bir şey değiller ama programlarda hep onları önerdikleri için sizin fikrinizin neden kullanmama yönünde olduğunu merak ettim :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Limon tuzu üretim prosesi gereği sülfürü iyi süzülememiş olabiliyor.. Boraks zaten çeşitli açılardan zararlı bir kimyasal.. İnternette küçük bir araştırma yapıp okuyabilirsiniz..

      Sil
  2. Selamlar, yazılarınız çok faydalı. Bir sorum var: sabun rendesiyle sabun tozu aynı şey mi acaba? Farklıysa, sabun rendesini hangi marka sabunu rendeleyerek yapıyorsunuz? teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sabun rendesi ve sabun tozu aynı şey.. Yazının içinde de belirttim, ben ipek hanım çiftliğinden alıyorum sabun tozunu, piyasadaki sabunlara güvenemiyorum maalesef..

      Sil
  3. Paylaştığıniz bilgiler için çok teşekkür ederim :) sabun rendesinden kastiniz bu marketlerde satılan klasik beyaz sabunları mi rendeliyorsunuz acaba. Birde eti kimyanın çamaşır makineleri için eti matik ürünü var onun hakkında bir araştırmanız oldu mu ?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yazının içinde de belirttiğim gibi ipek hanım çiftliğinden alıyorum sabun tozumu, piyasadaki sabunlara fazla güvenemiyorum maalesef.. eti matik in tam içeriğine ulaşamadım maalesef, o yok bu yok deniyor ama tam olarak ne var görmeden yorum yapamıyorum..

      Sil
  4. Moms green kullanıyorum ben ama tamamen içime sinmiyordu tabi.sizin yorumunuz nedir?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yazının en başında moms green ürünleriyle ilgili yorumum bulunuyor..

      Sil
  5. Sabun cevizini bulasik makinasinda nasil kullaniyoraunuz? Ben sivisini buz kupu yaptim sirkeyle ama temizlemedi bulasiklari:(
    Sabun rendesi camasir makinasinda sorun yaratmiyor mu?
    karbonat ve sirkenin lavablari temizlerkwn bir olcusu var mi?
    Camasir sodasi hakkinda ne dusunuyorsunuz?
    Cok oldu ama simdiden tesekkurler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Benim mesajlarimi arada gormediniz sanirim:(
      Tekrar mesaj atarken aklima takilan birkac seyide sorayim size
      Beyaz sirke hakkinda ne dusunuyorsunuz temizlikte daha etkin deniyor

      Sil
    2. Sırayla yanıtlamaya çalışıyorum ama bazen hemen olamıyor maalesef.. Ben ipek hanım çiftliğinden 5 litrelik elma sirkesini kullanıyorum doğallığından emin olduğum için.. Beyaz sirkenin alkol oranı daha yüksek olduğu için daha etkin olduğu söylenebilir.. İçeriğinden eminseniz kullanabilirsiniz.. yalnız mısırdan da elde edilebiliyor bildiğim kadarıyla, ona dikkat etmek gerekir..

      Sil
    3. Tesekur ederim ben gozunuzden kacmis olabilir dedim alttaki yotumlara cevap verdiginiz için aktif bi blogunuz var yogunsunuz mutlaka zaman ayirdiginiz icinde ayrica tesekur ederim
      Yalniz benim asil sorularim bir onceki mesajimdaydi onuda yanitlarsaniz cok sevinirim

      Sil
    4. Önceki mesajınıza yanıtla yapmama izin vermedi bir türlü sistem, o nedenle en sona kaldı, buradan yazacağım artık.. sabun cevizi sıvısını kullanıyorum ben, kaynattığım kabukların sıvısını yani.. yıllardır doğal ürünler kullandığım ve deterjanlarımdan mucizeler beklemediğim icin elde süngerle iyice yıkayarak makineye koymayı alışkanlık edindiğimi farkediyorum.. Bu nedenle hiçbir sorun yaşamadım ben.. yağı kiri üzerinde olsn bulaşığı iyi temizlemeyecektir.. parlatıcım elma sirkesi oldu hep..
      Sabun rendesini sıvı sabuna dönüştürdüğüm için bir sorun yaşamadım.. Birde kısa programlarda daha etkili sonuç almak için makinemi sıcak su girişine bağladım.. sabun normalde köpürme sağlamadığı için önerilmiyor çamaşırda.. benim mantığım gündelik olarak sık sık yıkadığım ve bi sudan geçsin mantığıyla makineye attığım renkli çamaşırlarda kullanıyorum sabun rendesinden hazırladığım sıvı sabunu ya da sabun cevizi sıvısını.. gömlekler gibi beyazların olduğu yıkamalarda deterjan ya da beyazlatıcı tercih ediyorum..
      lavolabar için ben göz kararı döküyorum, öyle bir ölçü yok yani..
      çamaşır sodasını yazdım aslında başka bir yorumda, oradan da okuyabilirsiniz.. içerik sodyum karbonattan oluşuyorsa sadece başka bir bileşen yoksa kullanılabilir..

      Sil
  6. Birde arap sabununu neden kullanmiyorsunuz?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Arap sabunu artık genelde atık yağlardan yapıldığı için kullanmıyorum.. Sadece sonett in arap sabunu içerik olarak temiz ama ona da ihtiyaç duymadığım için kullanmıyorum..

      Sil
  7. Arap sabunu olarak da sonett ı mı önerirseniz yoksa başka marka mı?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sonett in arap sabunu içeriği gayet temiz, domol de fena değildi hatırladığım kadarıyla..

      Sil
  8. Çamaşırlar için sonett toz deterjan sensitive kullanıyorsunuz acaba üstünde tam olarak 'sonet organik çamaşır yıkama tozu konsantre' mı yazıyor?
    Bir de beyazlatıcı çamaşır tozu öneriyorsunuz. Acaba onun üstünde de tam olarak 'sonet beyazlatıcı kompleks ve leke giderici' mı yazıyor?
    Cevaplarına için şimdiden teşekkür ediyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Deterjan mavi karton kutuda toz olanı.. Sonett in sensitive toz deterjanı tek zaten.. Beyazlatıcı da tek..

      Sil
  9. Merhaba... Boraks zararli bir kimyasal diye belirtmissiniz..suan cok saskinim.. aldigim dogal sertifikali urunler boraks iceriyor. Birde etimatik deterjani duymussunuzdur onun hakkinda ne dusunuyorsunuz, o da boraks iceriyor sanirim?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Etimatik in içeriğini tam olarak bilemediğim için yorum yapamıyorum..

      Sil
  10. Merhaba ersağ ürünlerine hiç bakabildiniz mi ben bi süredir kullanıyorum memnun da sayılırım ama yine de emin olamıyorum...teşekkür ederim bilgileriniz için ayrıca

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bir yakınım rica etmişti kullandığı ürün içeriğine bakmıştım, beni tatmin etmemişti açıkçası..

      Sil
  11. Minoris baby hakkında ne düşünüyorsunuz?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben boraks içeriğini tercih etmiyorum pek, bu benim yaklaşımım, tercih sizindir..

      Sil
  12. merhaba,öncelikle verdiğiniz bilgiler için teşekkürler. sizinle birlikte evde pek çok şeyi değiştirmeye başladım. bir kaç sorum olacak: bebek biberonu, emzik, sağma makinesi başlığı gibi malzemeleri hangi bulaşık deterjanı ile yıkadınız?ibrahim saraçoğlunun ürünlerini inceleme fırsatınız oldu mu ve öneriniz olur mu? son olarak cildime katkı maddesi olmadığını düşündüğüm eygtian magic kremini kullanıyorum. ancak içeriğini görmedim. bu konuda bilginiz var mı? ve siz nemlendirici olarak ne kullanıyorsunuz. teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Saf sabunu süngerde köpürtüp yıkayabilirsiniz en basit olarak.. bunun dışında domol sensitive ya da sodasan sensitive ile de yıkanabilir.. eygtian magic üzerinde yazdığı içerik ise çok iyi fakat hiç mi bozunmasın diye bişey eklemiyorlar formüle aklıma takılmadı değil..inrahim saraçoğlunun tarzını çok severim doğal ürünlere yaklsşımı konusunda ama ürünlerini hiç inceleme fırsatım olmadı..inceleme fırsatım olduğunda dönerim mutlaka..makyaj malzemeleri yazımda kullandığım nemlendiriciyi belirtmiştim, alterra hassas cilt kremini kullanıyorum ben..

      Sil
  13. Zeytinyagli sabunumda sodyum klorid yaziyor. Buda mı zararlı o zaman acaba 😔

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sodium chloride yani NaCl bildiğiniz tuzdur, zararlı değildir..

      Sil
  14. Merhaba erkan şamcı'nın temizlik ürünlerini nasil buluyorsunuz ekolojik ve katkisiz olduğu söyleniyor ama bilemedim

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Web sitelerinde içerik bilgisi yok maalesef ürünlerin, o nedenle bir yorum yapamıyorum:(
      İçerik bilgisine ulaşabilirseniz yazın, ancak o zaman yorum yapabilirim..

      Sil
  15. Merhaba,
    Sabun olarak Homemade Aromaterapi markasının keçi sütü sabunu, kaya tuzu sabunu ve kastil sabunu var. Ürünler doğal yağlardan üretiliyor diye belirtiliyor. Bu markanın ürünleri hakkında bir bilginiz var mı? İçeriklerini dilerseniz yazabilirim :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İçeriğini yazarsanız daha net cevap verebilirim.. benim doğal sabun anlayışım doğal yağ ve külden yapılmış olması.. günümüzde sabun üretiminde külün yerini kostik almış olsada ben tercih etmiyorum.. Yağ konusundan da emin olmak lazım, çünkü artık çok şeyler dönüyor, yağını sıktıkları ürünün ilaçlı olup olmaması mesela.. o yüzden aldığınız yere güvenebilmek çok önemli..

      Sil
  16. Merhaba. Naturalive marka camasir ve bulasik deterjanlari hakkinda dusuncelerinizi ogrenebilir miyim ? Teşekkürler

    YanıtlaSil
  17. Merhaba çok teşekkür ederim verdiğiniz bilgiler için,çok faydalandim gerçekten.Birkac sorum var size:
    Günlük kullanmak icin yüz temizleme jeli, köpüğü ne kullanabiliriz?
    Bir de makyaj temizleyici,göz kremi ne tavsiye edersiniz.
    Ben Bade naturalin günlük nemlendirici sini sipariş verdim,bu ürünle ilgili bilginiz var mı?Temiz mi?
    Şimdiden teşekkürler...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. "Makyaj yaparken zehirlenmeyin" yazımda tüm cevaplarınızı bulacaksınız..
      Bade natural genel olarak iyi ama tonik gibi bazı ürünlerin içerisinde sodium benzoate var.. nemlendirici balmları içerik olarak iyi..

      Sil
  18. Yazınız çok güzel. Amway in temizlik ürünleri hakkında ne düşünüyorsunuz acaba?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Amway temizlik ürünlerini içerdiği sülfat ve koruyuculardan dolayı iyi bulmuyorum ve tavsiye etmiyorum.

      Sil

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...