6 Aralık 2015 Pazar

3 Yaş Ev Aktivite Programımız..


Eğer imkanlar dahilindeyse bir çocuğun özgüveninin gelişmesi için 4 yaşına kadar kreşe verilmemesi gerektiğini düşünenlerdenim.. Çocuğun özgüveninin geliştiği bu dönemde ihtiyacı olan en önemli şeyin başta anne baba, sonrasında yakın akrabalar ile geçireceği geniş zamanlar ile bol bol hoplayıp zıplamak.. Sosyalleşme bence sonraki adım.. Kaldı ki özgüveni iyi bir şekilde oturmuş çocuğun sosyalleşme ile ilgili sorununun olacağını sanmıyorum ömrünün hiçbir döneminde.. Ama özgüven gelişmeden sosyal olsun düşüncesiyle çocukların acımasız dünyasına salınan çocuğun daha büyük problemler yaşayacağına inanıyorum.. Rutine binmeden, günlük belli bir disipline dahil olmadan belli aralarda kontrol altındaki oyun saatlerine karşı değilim ama, tıpkı parka yaşıtlarıyla oynasın diye çıkarıldığı zaman dilimleri gibi hadi biraz arkadaşlarla oynamaya gidelim denebilir çocuğa, farklı ortamlar tatsın amaçlı.. Ama bence bu yine haftada 2 günü geçmemeli bu dönemde.. Yani hergün rutini olmamalı..
Ben bu amaçla keyifli bir program hazırladım kızıma.. Sevdikleri ile vakit geçireceği, gün içinde rutin sorumluluklar alacağı, değişik ortamlar tadabileceği, yaşının yüklediği enerjisini atabileceği günlük aktivitelerin olduğu, oyunlarla kişisel becerilerini ve İngilizcesini geliştireceği güzel bir program yaptım..

Bu Programa Göre Hergün:

İNGİLİZCE EĞİTİMİ
Başta Brainy Baby serisinden ya da youtube üzerinden İngilizce indirdiğim çocuk şarkılarından bir bölüm izliyoruz hergün yarım saat kadar.. Beyni bu dönemde öylesine açık ki öğrenmeye, şu anda ingilizce 20ye kadar sayıyor, renk, şekil, hayvanlar gibi çoğu kelimenin İngilizcesini söylüyor, harfler şarkısını, baby finger şarkısını söylüyor.. Asla sıkmadan, zorlamadan, gün içinde oyunlar oynarken diyaloglarımıza da ilave ediyoruz, daha doğrusu o ilave ediyor.. Gün içinde boşluğumuz olursa ya da o bakmak isterse Collins Cobuild'in First English Words kitabına bakıyoruz biraz.. İngilizce öğrensin hırsı olmadan, sadece beynin öğrenmeye en açık şu dönemini boş geçirmemek mantığıyla..

BAHÇE
Dışarıda fırtına da kopsa her ikisini de mutlaka dışarı çıkarıyorum.. Zıplama topumuzu, scooter, top, balon ya da bisikletimizden birini alıyoruz yanımıza.. Bahçede bazen arkadaş oluyor, bazen olmuyor.. Ama biz her daim oynanacak oyun buluyoruz, saklanmaç,  sek sek, balon düşürmeme, kollarımızı pota yaparak basketbol oynama gibi enerjimizi atacak oyunlar oynuyoruz.. Mevsim geçişleri hakkında konuşuyoruz, doğayı inciliyoruz, öğrendiğimiz şarkıları söylüyoruz, bazen baloncuk tabancamızı alıyoruz yanımıza, baloncuk yakalama oynuyoruz.. İsterse trambolin ya da salıncağa biniyor.. Yağmurlu günler sadece sıkıntı oluyor, öyle zamanlar için belki dışarı çıkmasının engellenmemesi için oyun grubu düşünebilirim.. Haftada 1 ya da 2 kez..

TÜRKÇE KAVRAM EĞİTİMİ
Bu konuda birçok eğitim seti inceledim, kitap ve vcd den oluşan setlerin hep zayıf bir tarafını gördüm.. Bu nedenle internet üzerinden araştırma yapıp indirdiğim şarkılı eğitim videoları ile D&Rda saatlerce içeriğini inceleyerek aldığım aktivite kitaplarıyla ve  Tübitak'ın Meraklı Minik ve Bilim Çocuk dergilerine abone olarak, mega hafıza setini alarak yola devam etmeye karar verdim.. Çokta iyi yapmışım..

  • Youtube üzerinden dil becerisi için klasik şarkılar (Mini mini bir kuş, Postacı, Ali babanın Çiftliği gibi birçok şarkı) ile kavram becerisi için sayı, şekil, alfabe, gündelik yaşam kurallarıyla ilgili şarkı videolarını indirdim, hergün izliyoruz  bir yarım saat kadar.. Böylece toplam televizyon izleme süremiz 1 saati geçmiyor.. Şimdiden birçok şarkı ve gündelik yaşam ile ilgili birçok şey öğrendi, hapşırırken ağzımızı kapatmamız gerektiği gibi mesela..

  • Aktivite kitaplarımızdan da hergün birkaç sayfa etkinlik yapıyoruz.. Bazen boyama, bazen kes yapıştır, bazen uzun kısa gibi kavramlarla ilgili..

  • Pazartesi akşamlarına dergilerimize ayırdım.. 15 günde bir gelen dergileri bazen geldiği gibi açıp heyecanla açıp incelediğimiz de oluyor..

  • Bunun yanında aldığım Mega Hafıza setinden hergün 1 sayfa aktivite yapıyoruz, 5 dakikayı geçmiyor.. Gerçekten çocuğun dikkat gelişimi için hazırlanmış profesyonel bir set..

MONTESSORI
Hergün standart olarak:
Kendi yüzünü yıkama
Kendi dişini fırçalama
Kendi giyinme
Sofra hazırlama
Kendi yeme
Ev işlerinde sorumluluk alma
Sıranı bekleme
maddelerini yerine getirmeye çalışıyoruz.. Bunlara ek olarak her güne ek olarak bir Montessori eğitimi seçiyoruz; havlu katlama, bağcık bağlama, düğme ilikleme, sıralama, su/bakliyat aktarma, birlikte yemek hazırlama, eşleştirme yapma, ipe boncuk dizme, yapboz yapma, fotoğraflara bakma, kukla konuşturma gibi.. Bir liste yaptım onun üzerinden gidiyoruz..

OYUN:
Enerjisini boşaltması için hoplamalı zıplamalı oyun listemizden hergün bir oyun seçip oynuyoruz; Müzikle sandalye kapmaca, koltuk minderlerinden yerde zıpzıp yapma, dans et heykel ol oyunu, balon düşürmeme, saklambaç, sek sek, basket, renkli istop gibi oyunlar..

DİĞER AKTİVİTELER:
Mega hafıza setinin 99 aktivite önerisinden hergün birini seçip yapıyoruz, tenis maçı izleme, elle ritim oyunu, tahmin oyunu gibi..
Kitapla uyuyoruz
Anne ve babayı gün içinde kitap okurken görmesini sağlıyoruz

Buraya kadarki kısım günlük rutinimizdi.. Bir de haftanın hergünü farklı olarak eklenen aktivitelerimiz var:

PAZARTESİ
Bir harf Öğrenme
Postayla gelen Meraklı Minik ve Bilim Çocuk dergilerini inceleme, Kes yapıştır aktivitelerini yapma
İsterse Mutfak Oyuncakları ile oyun kurma

SALI
Çiçeğimize su verme, onunla konuşup bakımını yapma
İsterse Boya ve Lego ile oynama, resim çizme

ÇARŞAMBA
Babayla Havuza gitme
Basketbol, voleybol, tenis vs spor dallarına ait maç ya da yarışları izleme
İsterse kitaplarına bakma

PERŞEMBE
Oyun hamurlarıyla oynama
İsterse bebek ya da arabalardan oyun kurma

CUMA
Babayla Havuza gitme
İsterse Kes yapıştır yapma

CUMARTESİ& PAZAR
Akrabalar ile vakit geçirme
At sevmeye&beslemeye&binmeye gitme
Tiyatro ya da sinema etkinliği
(Aslında buraya jimnastikte ilave etmişim ama uzun araştırmalarım, bu işi layıkıyla yapan insanlarla görüşmelerim sonucunda 4ten önce başlanmaması gerektiği konusunda hemfikir oldum.. Sonuçta onun da bir disiplin işi olduğunu düşünürsek, erken başlayan çocuklarda daha erken yaşlarda kopmaların olduğu istatistiği gerçeği ile karşılaştım.. Ben bunu öğrensin amacıyla değil tamamen enerjisini boşaltacak bir ortam olması ve spor yapılan bir atmosferi koklayarak büyümesi açısından istemiştim, ama sonuçta o da disiplin gerektirecek bir rutin bunu unutmamak lazım..Şimdilik 4 sonrasına erteledik..)

Bu program bana  "şimdi ne yapsak" diye gün içinde kafa yormamı engelleyerek iyi bir rehber oluyor.. Bazen hepsini tamamlamaya zamanımız yetmiyor, bazen programda yer alan aktiviteyi değil başka birşeyi yapmak istiyor.. Hiç önemli değil.. Benim için önemli olan şey ne oyuncaklarını ihmal ediyoruz, ne de oyunlarımızı.. Her hafta garanti bir kez soruluyor oynamak istermisin diye.. Herşey taze kalıyor böylece, hiçbiri unutulmuyor.. Bu programda asla zorlama yok, bir aktiviteyi yapmak istemezse gün içinde tekrar tekrar sormuyorum.. Programda bir sonraki ne zamansa o zamana kalıyor.. Ama şöyle de bir gerçek var ki aktivitelerin hepsi ders gibi değil oyun şeklinde olduğu için genelde hep yapmak istiyor.. Her bir aktivitemize 9 aylık küçük prensi de dahil etmeye çalışıyorum boyuna göre sorumluluklar vererek, aralarındaki bağın kuvvetlenmesi açısından.. Bazen sadece izleyici oluyor, bazen malzemelerimizi tutan, bazen benim yardımımla topa vuran, bazen de benimle saklanan..
Bu sürece girdik gireli kızımın çok keyfi yerinde.. Ama şu detayı kaçırmamak lazım.. Onu da öğrensin bunu bilsin hırsına girerseniz bu keyifli süreç bir anda bambaşka birşeye dönüşür.. Onun öğrenmeye açık bir beyni var bu dönemde, yapacağınız tek şey oyunlarla önüne alternatifler sunmak.. Zaten neyi ne zaman yapmak ya da yapmamak istediğine kendi karar veriyor.. Hadi yapalım demeyin hiç bir zaman, yapmak ister misin diye sorarak başlayın her bir aktiviteye..
Sonuçlarına inanamayacaksınız..









Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...